Medytacja to praktyka polegająca na skupieniu się na czymś konkretnym, która pozwoli Ci pozbyć się natłoku myśli.1 Techniki medytacyjne to koncentrowanie się na oddechu lub odczuciach organizmu, jak ból, ciepło czy napięcie1 lub też koncentrowanie się na obrazie, przedmiocie lub powtarzającym się słowie bądź zdaniu, często nazywanym „mantrą“.1

Medytacja może pomóc Ci zmniejszyć niepokój i stres oraz może złagodzić pewne objawy, takie jak:1,2

  • Ból
  • Zaburzenia snu
  • Osłabienie
  • Depresja
  • Mdłości
  • Wysokie ciśnienie krwi
  • Problemy z koncentracją
  • Wahania nastroju

Medytacja może pomóc, ponieważ:

  • Proces koncentrowania się na czymś innym niż Twoje myśli pozwala Ci oczyścić umysł3
  • Gdy Twój umysł jest spokojny i czysty, w stanie zwanym „uważnością”, łatwiej jest Ci przeżywać radość, a także przyjmować stres i reagować na niego.3
  • Bycie uważnym oznacza, że zwracasz uwagę na bieżące uczucia, myśli, odczucia i zachowania bez ich oceniania1,3

Jeśli zdecydujesz się spróbować medytacji, najlepiej będzie zwrócić o pomoc do certyfikowanego, doświadczonego instruktora.2,3 Gdy wybierzesz, na czym się skoncentrujesz i rozpoczniesz sesję, nauczysz się, w jaki sposób przywracać tę koncentrację, gdy Twój umysł będzie dryfował;1 Twoja zdolność do ponownej koncentracji z czasem będzie się poprawiać.1,2

Idealnie byłoby, gdybyś medytował przez 15 do 20 minut dwa razy dziennie, ale nawet 5 minut dziennie może pomóc.2 Lepiej jest medytować przez krótki czas każdego dnia niż przez dłuższy czas rzadziej.2

Choć medytacja jest zasadniczo bardzo bezpieczna i można ją praktykować w czasie leczenia nowotworu, może pogorszyć objawy u osób z problemami psychicznymi (depresja, stany lękowe, mania czy psychoza). Jeśli cierpisz na chorobę psychiczną, zapytaj swojego lekarza, czy możesz medytować.1,2 Zalecana jest każdorazowa konsultacja z lekarzem przed rozpoczęciem jakiejkolwiek terapii uzupełniającej.2

 

PO/MYDAY/20/0050